O szkole
Zimowa Szkoła Innowacji – nowa inicjatywa Policy Area Innovation
Na forum Strategii UE dla Regionu Morza Bałtyckiego coraz częściej apeluje się o konsekwentne włączanie młodych ludzi w działania wszystkich jej obszarów i poziomów.
Przede wszystkim to młodzi badacze będą współtworzyć innowacje Regionu, na których zaważy jego przyszłość.
Pilotażowa Zimowa Szkoła Innowacji 2025 to nowatorska inicjatywa realizowana w tym roku na Uniwersytecie Warszawskim w powiązaniu z działalnością Obszaru Tematycznego Innowacje (Policy Area Innovation) Strategii EUSBSR. Podstawą zrównoważonego rozwoju innowacji w Regionie są strategiczne umiejętności młodych pokoleń, o które musimy zadbać już dzisiaj.
Koncept Szkoły Innowacji powstał w wyniku konsultacji Departamentu Nauki Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego z Ministerstwem Rozwoju i Technologii w ramach współpracy w obrębie Grupy Sterującej Obszaru Tematycznego Innowacje Strategii EUSBSR. Szkoła Innowacji ma stanowić odpowiedź na niezaspokojone potrzeby edukacyjne młodych badaczy w obszarze innowacji i sztucznej inteligencji.
Strategiczna koordynacja rozwoju innowacji w Regionie Morza Bałtyckiego
W latach 2022-2026 Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego realizuje projekt unijny pn. Coordination and support for EUSBSR Policy Area Innovation (PACINNO-3). Projekt jest realizowany wraz z partnerami z Estonii (Ministry of Economic Affairs and Communications) oraz Finlandii (The Baltic Institute of Finland) w ramach programu Interreg Region Morza Bałtyckiego 2021-2027 i polega na wsparciu rozwoju Obszaru Tematycznego Innowacje w ramach Strategii UE dla Regionu Morza Bałtyckiego (EUSBSR).
Rola Ministerstwa polega na koordynacji rozwoju tego obszaru poprzez stymulowanie i ułatwianie współpracy w Regionie w zakresie innowacji.
Celem projektu jest wdrażanie trzech głównych działań Obszaru Tematycznego Innowacje (Policy Area Innovation), tj. wsparcie rozwoju innowacji opartych na wyzwaniach (challenge-driven innovation), innowacji i transformacji cyfrowej (digital innovation and transformation) oraz innowacji opartej na współtworzeniu (co-creative innovation) w Regionie Morza Bałtyckiego poprzez:
- wkład w dyskusje na temat polityk publicznych w zakresie innowacji i wpływ na ich kształtowanie (na poziomie unijnym, krajowym, (makro)regionalnym, lokalnym),
- wzmacnianie współpracy makroregionalnej w obszarze innowacji,
- wsparcie w tworzeniu nowych projektów i inicjatyw w obszarze innowacji.
Strategia UE dla Regionu Morza Bałtyckiego
Strategia Unii Europejskiej dla Regionu Morza Bałtyckiego (EUSBSR) powstała w 2009 r. jako pierwsza makroregionalna strategia Unii Europejskiej. Obejmuje Danię, Estonię, Finlandię, Litwę, Łotwę, Niemcy (północne kraje związkowe), Polskę i Szwecję. Trzy główne cele realizowane poprzez zacieśnianie relacji pomiędzy państwami regionu to: poprawa jakości ekosystemu Bałtyku (Save the Sea), zwiększanie spójności regionu (Connect the Region) oraz poziomu jego dobrobytu (Increase Prosperity). Strategia obejmuje 14 Obszarów Tematycznych. Jednym z nich jest Obszar Tematyczny Innowacje (Policy Area Innovation).
Współpraca realizowana jest na wielu poziomach: rządowym, regionalnym i lokalnym, z udziałem ośrodków badawczych i akademickich, regionalnych struktur współpracy, organizacji pozarządowych oraz biznesu. Wdrażanie Strategii oparte jest na zasadzie wielopoziomowego zarządzania, transparentności i otwartości na nowych interesariuszy. Katalog form współpracy ma charakter otwarty. Zaliczają się do niego m.in. projekty (pojedyncze bądź sklastrowane), procesy, sieci i platformy współpracy.
Narodowy Koordynator Strategii jest umiejscowiony w Departamencie Polityki Europejskiej Ministerstwa Spraw Zagranicznych.
Obecnie prezydencję w Strategii sprawuje Estonia (do czerwca 2026 r.).
Udział Polski w koordynacji Strategii
Obecnie Polska współkoordynuje 4 z 14 Obszarów Tematycznych Strategii:
- Obszar Tematyczny Biogeny (PA Nutri) – PGW Wody Polskie wspólnie z Finlandią,
- Obszar Tematyczny Innowacje (PA Inno) – Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego wspólnie z Estonią i Finlandią,
- Obszar Tematyczny Kultura (PA Culture) – Instytut Adama Mickiewicza z Niemcami (kraj związkowy Szlezwik-Holsztyn),
- Obszar tematyczny Turystyka (PA Tourism) Pomorska Regionalna Organizacja Turystyczna jako koordynator wiodący z Finlandią.
Dzień I – poniedziałek 15 grudnia
otwarta transmisja online
| 10:30-10:40 | Otwarcie Zimowej Szkoły Innowacji przez Sekretarz Stanu w MNiSW dr Karolinę Zioło-Pużuk |
|---|---|
| 10:40-11:00 | Wystąpienie powitalne Gospodarza – Rektor UW |
| 11:00-12:30 | “Billion-Dollar Voices and Minority Languages: The Promise and Challenge of Speech Technology”, prof. Matt Coler, University of Groningen (Keynote speech) |
| 12:30-12:45 | Przerwa kawowa |
| 12:45-13:00 | Wystąpienie nt. Strategii UE dla Regionu Morza Bałtyckiego – Baltic Sea Strategy Point |
| 13:00-13:15 | Wystąpienie – Program Interreg Region Morza Bałtyckiego |
| 13:15-13:30 | Wystąpienie – Interreg Volunteer Youth |
| 13:30-14:15 | Lunch |
| 14:15-15:45 | Wykład I – “O uczeniu maszynowym z przykładami” dr hab. Artur Kalinowski, Centrum Uczenia Maszynowego UW, Wydział Fizyki UW |
| 15:45-16:00 | Przerwa kawowa |
| 16:00-17:30 | Wykład II – „Psychologiczne uwarunkowania innowacyjności i skutecznego działania”, prof. Mirosława Huflejt-Łukasik, Wydział Psychologii UW |
| 17:30 | Zakończenie I dnia Szkoły |
Dzień II – wtorek 16 grudnia
formuła zamknięta (zajęcia stacjonarne)
| 09:00-10:30 | Warsztaty w grupach |
|---|---|
| 10:30-10:45 | Przerwa kawowa |
| 10:45-12:15 | Warsztaty w grupach |
| 12:15-13:00 | Lunch |
| 13:00-14:30 | Warsztaty w grupach |
| 14:30-14:45 | Przerwa kawowa |
| 14:45-16:15 | Warsztaty w grupach |
| 16:15 | Zakończenie II dnia Szkoły |
Dzień III – środa 17 grudnia
formuła zamknięta (zajęcia stacjonarne)
| 09:00-10:30 | Warsztaty w grupach |
|---|---|
| 10:30-10:45 | Przerwa kawowa |
| 10:45-12:15 | Warsztaty w grupach |
| 12:15-12:30 | Family photo |
| 12:30-13:15 | Lunch |
| 13:15-14:00 | Podsumowanie Zimowej Szkoły Innowacji – sesja plenarna |
| 14:00 | Zakończenie Szkoły |
Informacje praktyczne
Lokalizacja
Wydział Psychologii
Uniwersytetu Warszawskiego
ul. Banacha 2D
02-097 Warszawa
Kontakt
Jeżeli masz dodatkowe pytania dotyczące „Zimowej Szkoły Innowacji”,
zapraszamy do kontaktu:
Zespół organizacyjny Zimowej Szkoły Innowacji
szkola.dr@uw.edu.pl
Prelegenci

Billion-Dollar Voices and Minority Languages: The Promise and Challenge of Speech Technology, prof. Matt Coler (lecture)
About the lecture
Polish startup ElevenLabs has grown to a $3+ billion company creating AI voices that fool human listeners. OpenAI's ChatGPT, now the world's most valuable private company, converses in dozens of languages. These breakthroughs represent a revolution in speech synthesis—but they primarily serve languages with massive digital footprints. What about the other 7,000 languages? This keynote traces the innovation pathway enabling high-quality speech synthesis for minority languages using minimal data, just a few minutes of recordings. Through concrete examples the presentation demonstrates how combining machine learning with linguistic insight and sociolinguistic commitment transforms technical capability into real-world impact for underserved communities. For doctoral researchers thinking about innovation and commercialization, this talk reveals how breakthrough solutions emerge from interdisciplinary collaboration, how to identify opportunities where others see insurmountable barriers, and why measuring the right outcomes determines whether innovations truly serve their intended communities. The technology can now reach every language. The challenge for the next generation of researchers is ensuring it serves every community.
About the lecturer
Matt Coler is Associate Professor of Speech Technology at the University of Groningen, where he directs the MSc Speech Technology program and is head of the Governance and Technology department. He serves as Ethics Chair for Interspeech 2025, and recently served as Vice Chair of the LITHME COST Action, an EU-funded research network examining language technology in society. The research of his Speech Tech Lab brings together linguistic theory, AI ethics, and speech technology to expand access to language technologies for underrepresented communities.

O uczeniu maszynowym z przykładami” dr hab. Artur Kalinowski, Centrum Uczenia Maszynowego UW (wykład)
O wykładzie
Uczenie maszynowe, a jeszcze bardziej sztuczna inteligencja, atakuje nas z każdego możliwego miejsca, nawet z przysłowiowej lodówki. W czasie wykładu postaram się pokazać czym uczenie maszynowe jest w istocie - rozwinięciem metod i narzędzi używanych od czasu powstania komputerów. MAm nadzieję że pokażę też czym nie jest - magicznym urządzeniem które może uczynić coś (=odpowiedzieć na pytanie) z niczego (=nie mając żadnych informacji). Wykład przedstawię w formie notatnika obliczeniowego, więc będzie można go zabrać do domu i samodzielnie kontynuować eksperymenty z prostymi modelami.
O wykładowcy
Dr hab. Artur Kalinowski jest fizykiem specjalizującym się w eksperymentalnej fizyce cząstek elementarnych. W ramach swojej pracy, od ponad ćwierci wieku, zajmuje się analizą dużych zbiorów danych tworzonych przez eksperymenty działające przy Wielkim Zderzaczu Hadronów (LHC) w CERN. Przez wiele lat zajmował się analizą danych pod kątem poszukiwania bozonu Higgsa w jednym w wielu tzw. kanałów rozpadu - układów cząstek na jakie rozpada się bozon Higgsa. Specjalizacją dra. Kalinowskiego były, i nadal są, rozpady na dwa leptony tau: H->tau tau. Zaawansowane metody analizy wielowymiarowych danych były stosowane w LHC od lat 2000, kiedyś pod nazwą metod wieloparametrycznych (ang. MultiVariate Methods, MVA), dziś pod nazwą uczenia maszynowego. Tym co naprawdę fascynuje dra. Kalinowskiego jest wydobywanie informacji z dowolnych danych, nie tylko pochodzących z wielkich detektorów cząstek elementarnych. Od 2020 roku dr Kalinowski koordynuje prace Centrum Uczenia Maszynowego, powołanego w ramach programu IDUB. Centrum to pomaga badaczom z Uniwersytetu Warszawskiego w tworzeniu modelu uczenia maszynowego do analizy tak różnych danych jak skany średniowiecznych, hiszpańskich, rękopisów po mikroskopowe obrazy synaps.

„Psychologiczne uwarunkowania innowacyjności i skutecznego działania”, prof. Mirosława Huflejt-Łukasik (wykład)
O wykładzie
W ramach wykładu zostaną omówione psychologiczne uwarunkowania funkcjonowania, które sprzyjają innowacyjności i skutecznym działaniom. Zostanie omówione znaczenie celów oraz świadoma i automatyczna samoregulacja wokół tych celów, a także powiązanie charakterystyki celów z osiągnięciami. Poruszona zostanie także tematyka motywacji, zwłaszcza tej wewnętrznej oraz warunków skutecznego działania. Dostarczona zostanie też wiedza o tym, co podpowiadają nam wyniki badań naukowych - jak działać kiedy pojawiają się bariery, przeszkody w realizacji tego, co zaplanowaliśmy, a także jakie są źródła kreatywności, czyli o tym jak twórczo planować wykorzystując w pełni potencjał poznawczy.
O wykładowcy
Prof. Mirosława Huflejt-Łukasik jest pracowniczką Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, Katedry Psychologii Biznesu i Innowacji Społecznych, kierowniczką Centrum Zastosowań Psychologii UW, ekspertką ds. jakości kształcenia praktycznego oraz koordynatorką merytoryczna modułu kompetencji w ZIP „Program zintegrowanych działań na rzecz rozwoju Uniwersytetu Warszawskiego” - programów kształcenia w przedsiębiorczości oraz Akademii Liderów UW. Ponadto jest kierowniczką studiów podyplomowych ,,Psychologia w praktyce - efektywność osobista w życiu zawodowym i prywatnym” oraz „Akademia Liderów i Liderek”. Prowadzi badania m.in. nad efektywnością funkcjonowania a sposobami formułowania celów oraz nad skutkami i kosztami zmian. Wiedzę o procesach psychologicznych przenosi na praktykę doradczą i coachingową w organizacjach. Twórczyni metody usług dla organizacji Multi-Level Concept oraz Szkoły Coachingu i Pracy z Grupami MLC. Od ponad 25 lat wspiera organizacje i ich liderów w wyznaczaniu kierunku rozwoju firm, celów strategicznych oraz wprowadzania zmian, zarządzania zasobami ludzkimi, w tym pozyskiwaniem odpowiednich pracowników i efektywnością ich pracy, rozwiązywaniem problemów. Prowadzi coaching indywidualny i zespołów, a także szkolenia m.in. dotyczące tworzenia zespołów i kierowania nimi, rozwijające umiejętności z zakresu komunikowania się, rozwiązywania trudnych, konfliktowych sytuacji, organizowania czasu pracy, radzenia sobie ze stresem.

Od pomysłu do innowacji: warsztaty komercjalizacji wyników badań dla doktorantów, dr Michał Borowy (warsztat)
O warsztacie
Warsztaty skierowane są do doktorantów zainteresowanych wykorzystaniem wyników badań naukowych w praktyce oraz rozwijaniem własnych inicjatyw o charakterze innowacyjnym. Program obejmuje zarówno solidne wprowadzenie w tematykę innowacji i działalności innowacyjnej przedsiębiorstw, jak i praktyczne elementy dotyczące komercjalizacji badań oraz przedsiębiorczości akademickiej. Uczestnicy zdobędą wiedzę na temat tego, jak rozumieć innowacje w kontekście współczesnej gospodarki, jakie formy może przyjmować komercjalizacja oraz jak wygląda proces tworzenia przedsięwzięcia opartego na wynikach prac naukowych.
W trakcie warsztatów omówione zostaną również czynniki osobowościowe i pozaosobowościowe, które wpływają na decyzję o podjęciu działalności gospodarczej, co pozwoli uczestnikom lepiej zrozumieć własne predyspozycje oraz potencjalne wyzwania. Ważną część szkolenia stanowią ćwiczenia związane z weryfikacją pomysłów biznesowych, przygotowaniem profesjonalnych prezentacji dla inwestorów oraz poznaniem zasad skutecznego ubiegania się o dofinansowanie ze środków publicznych. Zajęcia rozpoczynają się krótką aktywnością integracyjną typu „breaking ice”, aby stworzyć atmosferę sprzyjającą współpracy i wymianie doświadczeń.
Warsztaty łączą wiedzę teoretyczną z praktycznymi narzędziami, dzięki czemu uczestnicy zyskują kompleksowe spojrzenie na proces powstawania innowacji — od pomysłu, przez analizę i rozwój, aż po przygotowanie do wejścia na rynek. Program wspiera doktorantów w świadomym planowaniu ścieżki rozwoju naukowego i przedsiębiorczego.
O prowadzącym
Dr Michał Borowy jest ekonomistą, wykładowcą i praktykiem. Doradca małych, średnich i dużych przedsiębiorstw w ramach programu Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej pn. Innovation Coach. Koordynator i trener programów akceleracyjnych Inkubatora UW, takich jak: Spin-off Academy, Move On, Starter oraz Digital Health. Mentor programu innowacyjnego rozwoju przedsiębiorstw EIT Manufacturing / DEMO 4Green, PIAP. Kierownik z ramienia SGGW w międzynarodowych konsorcjach projektowych EIT Digital / DIN-ECO oraz EIT Digital / PIONEER+ służących wzmacnianiu ekosystemów innowacji (2022-24, 2025-27). Wieloletnie profesjonalne doświadczenie w transferze technologii – life science. Specjalizuje się w innowacjach i działalności innowacyjnej przedsiębiorstw. Opracował oraz sprawował nadzór autorski nad realizacją projektów, służących współpracy nauka-biznes, audytom technologicznym, badaniu potrzeb rynku, stworzeniu ofert wdrożeniowych oraz realizacji prac przedwdrożeniowych SGGW. Badacz zjawisk towarzyszących komercjalizacji wyników badań w Kraju i zagranicą m.in. podczas staży w Uniwersytecie Lund, Szwecja (pierwsza 100 uczelni świata, QS Rankings). Autor lub współautor licznych publikacji naukowych (ze wspomnianego wcześniej zakresu) w jęz. angielskim, rosyjskim i polskim wydanych w postaci artykułów lub monografii książkowych. Prelegent na wielu krajowych i zagranicznych konferencjach poświęconych tematyce rozwoju gospodarczego, innowacyjności, transferu technologii i komercjalizacji wyników badań. W latach 2020-23 Sekretarz Zarządu Stowarzyszenia Organizatorów Ośrodków Innowacji i Przedsiębiorczości w Polsce – SOOIPP.

Projekt pod kontrolą: metody i techniki zarządzania, Małgorzata Jakubiak (warsztat)
O warsztatach
Intensywne szkolenie, którego celem jest wyposażenie uczestników w uporządkowaną i praktyczną wiedzę dotyczącą prowadzenia projektów na każdym etapie ich realizacji. Zajęcia obejmują przystępne wprowadzenie teoretyczne oraz liczne ćwiczenia warsztatowe i analizę case study, dzięki czemu uczestnicy mogą na bieżąco stosować poznane narzędzia i metody. W trakcie warsztatów omówione zostaną podstawowe pojęcia i rodzaje projektów, struktury zarządzania, najistotniejsze podejścia projektowe od metod klasycznych, przez zwinne, po hybrydowe. Uczestnicy nauczą się formułować cele zgodnie z zasadą SMART, identyfikować i oceniać ryzyka oraz planować strategie przeciwdziałania. Szczególny nacisk położony jest na rozwój umiejętności praktycznych, takich jak: zarządzanie zmianą, organizacja pracy własnej, efektywna komunikacja w zespole projektowym, prowadzenie spotkań projektowych. Zajęcia zostaną przeprowadzone z wykorzystaniem zróżnicowanych metod dydaktycznych (dyskusja, praca zespołowa, praca indywidualna), co będzie sprzyjać aktywnemu udziałowi i zrozumieniu tematyki. Kurs zakończy się rozmową podsumowującą, która da uczestnikom przestrzeń do odniesienia się do zdobytych kompetencji, uporządkować wiedzę. Dzięki praktycznemu charakterowi zajęć uczestnicy zakończą je przygotowani do samodzielnego planowania, realizowania i nadzorowania projektów w różnych środowiskach.
O prowadzącej
Małgorzata Jakubiak jest główną specjalistą w Sekcji Projektów Centrum Transferu Technologii i Wiedzy Uniwersytetu Warszawskiego. Od 2014 roku zajmuje się obsługą projektów badawczych i rozwojowych, w tym finansowanych ze środków Unii Europejskiej. Od 2018 roku kieruje projektami realizowanymi w ramach programów Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego wspierających procesy komercjalizacyjne na uczelniach. Prowadzi szkolenia z zakresu zarządzania projektami oraz konsultuje wnioski projektowe B+R, wspierając zespoły w przygotowaniu założeń merytorycznych, budżetów i analiz ryzyka. Jest nauczycielem akademickim na Wydziale Biologii UW, a także prowadzącą zajęcia w ramach Uniwersytetu Otwartego UW oraz Fundacji Uniwersytet Dzieci. Łączy doświadczenie praktyczne z dydaktycznym, dzięki czemu przekazuje wiedzę w przystępny sposób.

Własność intelektualna. Chroń z rozmysłem, komunikuj z pomysłem, Paweł Płatek (warsztat)
O warsztacie
Praktyczne zajęcia, które pokazują, jak przejść od pomysłu do realnego chronienia i komunikowania wartości wyników badań. W trakcie warsztatów dowiesz się, jak identyfikować elementy swoich projektów, które mają potencjał innowacyjny oraz jak zabezpieczyć je, zanim zaczniesz publikować, prezentować czy rozmawiać z partnerami biznesowymi. Omówione zostaną prawa własności intelektualnej, w szczególności prawa własności przemysłowej i prawa autorskie. Skupimy się na tym, jak chronić własność intelektualną, co warto zabezpieczać, jakie są najczęstsze ryzyka i błędy prowadzące do utraty praw, kiedy ujawnienie wyników jest bezpieczne, a kiedy blokuje ich ochronę. Nauczysz się patrzeć na swoje badania tak, jak robią to zespoły myślące o wdrożeniu: co ma wartość, co trzeba ukryć, a co można pokazać.
Elementem warsztatów będzie także omówienie roli sztucznej inteligencji w procesach badawczych, jej szans, ale również zagrożeń dla ochrony własności intelektualnej, jak bezpiecznie korzystać z narzędzi AI, jakie dane można do nich wprowadzać, a jakich nie, oraz w jaki sposób technologie oparte na AI mogą wspierać analizę innowacyjności. Poruszymy również zagadnienia cyberbezpieczeństwa, w tym ochrony danych, bezpiecznego udostępniania informacji o projektach oraz minimalizowania ryzyka nieuprawnionego ujawnienia wyników badań.
Podczas zajęć dowiesz się również, jak skutecznie komunikować rezultaty swoich badań. Pokażemy, jak opowiadać o swoich odkryciach w sposób jasny i przekonujący, tak aby odbiorca, niezależnie od poziomu eksperckości, rozumiał, jaki problem rozwiązujesz i dlaczego to ważne. Przećwiczysz, jak mówić o projekcie bez ujawniania szczegółów, które mogłyby naruszyć ochronę IP, oraz jak przygotować krótkie, bezpieczne i trafne opisy swoich badań. To praktyczne zajęcia, które pomogą Ci świadomie chronić swoje pomysły, bezpiecznie korzystać z nowoczesnych technologii, w tym AI, oraz skutecznie komunikować swoje osiągnięcia, tak aby Twoja praca mogła mieć realny wpływ zarówno w nauce, jak i poza nią. Skutecznie promuj i chroń innowacje z nauki na rynku i w środowisku akademickim.
O prowadzącym:
Mgr Paweł Płatek jest absolwentem Wydziału Geologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz studiów podyplomowych Studia Menadżerskie – Zarządzanie Szkołą Wyższą. W połowie br. ukończy studia podyplomowe na Wydziale Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego – Komunikacja korporacyjna. Pracownik sekcji promocji i marketingu Centrum Transferu Technologii i Wiedzy Uniwersytetu Warszawskiego. Współpracuje z uczelniami w całej Polsce będącymi członkami Porozumienia Akademickich Centrów Transferu Technologii. Zajmuje się prowadzeniem konsultacji i wsparciem dla społeczności akademickiej w zakresie tworzenia spółek typu spin-off, zasad budowy wniosków projektowych o potencjale wdrożeniowym oraz promocji dobrych praktyk B+R. Ma współudział w opracowaniu i prowadzeniu szkoleń i warsztatów dla pracowników Uniwersytetu Warszawskiego w zakresie komercjalizacji wyników badań i ochrony własności intelektualnej. W ramach swojej aktywności zawodowej współpracuje w zakresie obsługi przedsiębiorców we współpracy z uczelniami, a także inicjuje działania mające na celu upowszechnienie wyników badań o potencjale komercjalizacyjnym. Pełni również funkcję koordynatora Klubu Innowacji UW, a także ma współudział przy tworzeniu Platformy Zarządzania Wiedzą UW.
Ważne! Warsztaty prowadzone są również przez Marka Massalskiego i Renatę Olejnik (CTTiW).

Własność intelektualna. Chroń z rozmysłem, komunikuj z pomysłem, Marek Massalski (warsztat)
O warsztacie:
Praktyczne zajęcia, które pokazują, jak przejść od pomysłu do realnego chronienia i komunikowania wartości wyników badań. W trakcie warsztatów dowiesz się, jak identyfikować elementy swoich projektów, które mają potencjał innowacyjny oraz jak zabezpieczyć je, zanim zaczniesz publikować, prezentować czy rozmawiać z partnerami biznesowymi. Omówione zostaną prawa własności intelektualnej, w szczególności prawa własności przemysłowej i prawa autorskie. Skupimy się na tym, jak chronić własność intelektualną, co warto zabezpieczać, jakie są najczęstsze ryzyka i błędy prowadzące do utraty praw, kiedy ujawnienie wyników jest bezpieczne, a kiedy blokuje ich ochronę. Nauczysz się patrzeć na swoje badania tak, jak robią to zespoły myślące o wdrożeniu: co ma wartość, co trzeba ukryć, a co można pokazać.
Elementem warsztatów będzie także omówienie roli sztucznej inteligencji w procesach badawczych, jej szans, ale również zagrożeń dla ochrony własności intelektualnej, jak bezpiecznie korzystać z narzędzi AI, jakie dane można do nich wprowadzać, a jakich nie, oraz w jaki sposób technologie oparte na AI mogą wspierać analizę innowacyjności. Poruszymy również zagadnienia cyberbezpieczeństwa, w tym ochrony danych, bezpiecznego udostępniania informacji o projektach oraz minimalizowania ryzyka nieuprawnionego ujawnienia wyników badań.
Podczas zajęć dowiesz się również, jak skutecznie komunikować rezultaty swoich badań. Pokażemy, jak opowiadać o swoich odkryciach w sposób jasny i przekonujący, tak aby odbiorca, niezależnie od poziomu eksperckości, rozumiał, jaki problem rozwiązujesz i dlaczego to ważne. Przećwiczysz, jak mówić o projekcie bez ujawniania szczegółów, które mogłyby naruszyć ochronę IP, oraz jak przygotować krótkie, bezpieczne i trafne opisy swoich badań. To praktyczne zajęcia, które pomogą Ci świadomie chronić swoje pomysły, bezpiecznie korzystać z nowoczesnych technologii, w tym AI, oraz skutecznie komunikować swoje osiągnięcia, tak aby Twoja praca mogła mieć realny wpływ zarówno w nauce, jak i poza nią. Skutecznie promuj i chroń innowacje z nauki na rynku i w środowisku akademickim.
O prowadzącym
Mgr Marek Massalski jest absolwent Szkoły Głównej Handlowej (Zarządzanie i Marketing) oraz podyplomowych studiów Public Relations (Instytut Społecznych Nauk Stosowanych UW) oraz Mediacje cywilne i gospodarcze (Uczelnia Łazarskiego). Posiada 27 lat doświadczenia zawodowego w marketingu B2B, strategiach marketingowych, sprzedaży rozwiązań B2B, konsultingu w obszarach marketingu strategicznego i operacyjnego. Od 7 lat związany z Centrum Transferu Technologii i Wiedzy Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie odpowiada za marketing i promocję nauki oraz wsparcie procesów komercjalizacji badań naukowych. Współpracował z Politechniką Warszawską, Szkołą Główną Gospodarstwa Wiejskiego oraz Uniwersytetem Jagiellońskim. Od 21 lat prowadzi własną działalność w formie butikowej agencji marketingu i PR, specjalizującej się w komunikacji i marketingu w segmencie B2B.
Ważne! Warsztaty prowadzone są również przez Paweł Płatek i Renatę Olejnik (CTTiW).

Własność intelektualna. Chroń z rozmysłem, komunikuj z pomysłem, Renata Olejnik (warsztat)
O warsztacie
Praktyczne zajęcia, które pokazują, jak przejść od pomysłu do realnego chronienia i komunikowania wartości wyników badań. W trakcie warsztatów dowiesz się, jak identyfikować elementy swoich projektów, które mają potencjał innowacyjny oraz jak zabezpieczyć je, zanim zaczniesz publikować, prezentować czy rozmawiać z partnerami biznesowymi. Omówione zostaną prawa własności intelektualnej, w szczególności prawa własności przemysłowej i prawa autorskie. Skupimy się na tym, jak chronić własność intelektualną, co warto zabezpieczać, jakie są najczęstsze ryzyka i błędy prowadzące do utraty praw, kiedy ujawnienie wyników jest bezpieczne, a kiedy blokuje ich ochronę. Nauczysz się patrzeć na swoje badania tak, jak robią to zespoły myślące o wdrożeniu: co ma wartość, co trzeba ukryć, a co można pokazać.
Elementem warsztatów będzie także omówienie roli sztucznej inteligencji w procesach badawczych, jej szans, ale również zagrożeń dla ochrony własności intelektualnej, jak bezpiecznie korzystać z narzędzi AI, jakie dane można do nich wprowadzać, a jakich nie, oraz w jaki sposób technologie oparte na AI mogą wspierać analizę innowacyjności. Poruszymy również zagadnienia cyberbezpieczeństwa, w tym ochrony danych, bezpiecznego udostępniania informacji o projektach oraz minimalizowania ryzyka nieuprawnionego ujawnienia wyników badań.
Podczas zajęć dowiesz się również, jak skutecznie komunikować rezultaty swoich badań. Pokażemy, jak opowiadać o swoich odkryciach w sposób jasny i przekonujący, tak aby odbiorca, niezależnie od poziomu eksperckości, rozumiał, jaki problem rozwiązujesz i dlaczego to ważne. Przećwiczysz, jak mówić o projekcie bez ujawniania szczegółów, które mogłyby naruszyć ochronę IP, oraz jak przygotować krótkie, bezpieczne i trafne opisy swoich badań. To praktyczne zajęcia, które pomogą Ci świadomie chronić swoje pomysły, bezpiecznie korzystać z nowoczesnych technologii, w tym AI, oraz skutecznie komunikować swoje osiągnięcia, tak aby Twoja praca mogła mieć realny wpływ zarówno w nauce, jak i poza nią. Skutecznie promuj i chroń innowacje z nauki na rynku i w środowisku akademickim.
O prowadzącej
Mgr Renata Olejnik jest ekspert w dziedzinie ochrony własności intelektualnej, kierownik Sekcji Własności Intelektualnej w Centrum Transferu Technologii i Wiedzy Uniwersytetu Warszawskiego. Zapewnia wsparcie społeczności akademickiej w kwestiach związanych z ochroną własności intelektualnej, aktywnie uczestniczy w tworzeniu procesów ochrony własności intelektualnej, opiniowaniu umów, koordynuje zarządzanie własnością intelektualną na Uniwersytecie. Jest współautorem Regulaminu zarządzania własnością intelektualną na Uniwersytecie Warszawskim. Doświadczenie zdobyła m.in. na Uniwersytecie w Leeds w Wielkiej Brytanii, jak i poprzez udział w licznych szkoleniach krajowych i zagranicznych. W roku 2019 uczestniczyła w szkoleniu na Uniwersytecie w Helsinkach „Liderzy w zarządzaniu uczelnią”, brała udział w programie Erasmus na Uniwersytecie w Nottingham, Sheffield, York, Leeds oraz Malcie. Absolwentka prestiżowego programu MNiSW „Top 500 Innovators: Science – Management – Commercialization” na University of California, Berkeley (2015). Członkini Komisji ds. Zarządzania Własnością Intelektualną na Uniwersytecie Warszawskim w latach 2016-2020. Absolwentka studiów podyplomowych „Kształcenie kadry akademickiej do roli wykładowców przedmiotu Ochrona własności intelektualnej” na Uniwersytecie Warszawskim. Prowadzi zajęcia na Uniwersytecie Warszawskim dla studentów, doktorantów, prowadzi szkolenia i warsztaty dla pracowników Uniwersytetu Warszawskiego z zakresu własności intelektualnej oraz komercjalizacji wyników badań.
Ważne! Warsztaty prowadzone są również przez Pawła Płatka i Marka Massalskiego (CTTiW).

Ile AI w nauce? Etyczne wyzwania wykorzystania sztucznej inteligencji w badaniach naukowych, prof. dr hab. Paweł Łuków (warsztat)
O warsztacie
Celem warsztatów jest zapoznanie osób uczestniczących z najważniejszymi etycznymi wyzwaniami związanymi z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w pracy akademickiej. W czasie warsztatów omówione zostaną m.in. następujące zagadnienia: etyczny wymiar badań naukowych; etos nauki i instytucjonalne uwarunkowania prowadzenia badań nauko-wych; etyczne aspekty badań podstawowych w porównaniu z badaniami aplikacyjnymi (wolność prowadzenia badań, autorstwo osiągnięć naukowych, zarządzanie danymi badawczymi, własność intelektualna); źródła norm etyki badań naukowych; konflikt interesów w nauce; problem niewytłumaczalności AI; uprzedzenia algorytmiczne; uczenie maszynowe a dozwolony użytek publikacji; autorstwo prac tworzonych z użyciem AI; etyka publikacji naukowych w kontekście AI, typowe nadużycia w nauce związane z wykorzystaniem AI. Uczestnicy uzyskają wiedzę z zakresu etyki badań naukowych w kontekście wykorzystania AI oraz umiejętności niezbędne do jej wykorzystania w pracy badawczej. W czasie zajęć zostaną wykorzystane metody aktywizujące uczestników (analiza kazusów i pytań w podgrupach, dyskusja).
O prowadzącym
Prof. Paweł Łuków to filozof, etyk i bioetyk, autor licznych publikacji poświęconych etyce badań naukowych, filozofii medycyny i etyki medycznej w renomowanych czasopismach naukowych; posiada wieloletnie doświadczenie w opiniowaniu etycznym projektów badań naukowych w Polsce i za granicą (m.in. w Program Horyzont); przewodniczący Komisji Rektorskiej ds. Etyki Badań Naukowych z Udziałem Człowieka na Uniwersytecie Warszawskim oraz Komitetu Etyki w Nauce PAN; członek m.in. European Group on Ethics in Science and New Technologies (niezależne ciało doradcze przewodniczącej Komisji Europejskiej) oraz Komisji do spraw Etyki w Nauce PAN.
Ważne! Warsztat powadzi również dr Emilia Kaczmarek.

Ile AI w nauce? Etyczne wyzwania wykorzystania sztucznej inteligencji w badaniach naukowych, dr Emilia Kaczmarek (warsztat)
O warsztacie
Celem warsztatów jest zapoznanie osób uczestniczących z najważniejszymi etycznymi wyzwaniami związanymi z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w pracy akademickiej. W czasie warsztatów omówione zostaną m.in. następujące zagadnienia: etyczny wymiar badań naukowych; etos nauki i instytucjonalne uwarunkowania prowadzenia badań nauko-wych; etyczne aspekty badań podstawowych w porównaniu z badaniami aplikacyjnymi (wolność prowadzenia badań, autorstwo osiągnięć naukowych, zarządzanie danymi badawczymi, własność intelektualna); źródła norm etyki badań naukowych; konflikt interesów w nauce; problem niewytłumaczalności AI; uprzedzenia algorytmiczne; uczenie maszynowe a dozwolony użytek publikacji; autorstwo prac tworzonych z użyciem AI; etyka publikacji naukowych w kontekście AI, typowe nadużycia w nauce związane z wykorzystaniem AI. Uczestnicy uzyskają wiedzę z zakresu etyki badań naukowych w kontekście wykorzystania AI oraz umiejętności niezbędne do jej wykorzystania w pracy badawczej. W czasie zajęć zostaną wykorzystane metody aktywizujące uczestników (analiza kazusów i pytań w podgrupach, dyskusja).
O prowadzącej
Dr Emilia Kaczmarek - filozof, etyk, doktor nauk humanistycznych, specjalizuje się w etyce sztucznej inteligencji. Na Uniwersytecie Warszawskim prowadzi wykłady, warsztaty i seminaria poświęcone etyce nowych technologii, w tym AI, a także etyce badań naukowych. Autorka licznych publikacji naukowych w renomowanych czasopismach filozoficznych.
Ważne! Warsztaty prowadzi również prof. dr hab. Paweł Łuków.

Promptowanie AI, dr Agnieszka Marzęda (warsztat)
O warsztacie
Warsztat ma na celu wprowadzenie uczestników w praktyczne zastosowania sztucznej inteligencji generatywnej w różnych środowiskach pracy – od projektów akademickich po zadania edukacyjne i biznesowe. Spotkanie będzie obejmować omówienie podstawowych pojęć, różnic między modelami językowymi oraz zasad świadomego doboru narzędzi AI do konkretnych zadań, takich jak analiza tekstów, organizacja informacji, przygotowanie materiałów czy tworzenie treści. W części praktycznej skupimy się na rozwijaniu umiejętności pisania precyzyjnych promptów, iterowania poleceń i budowania własnych workflow opartych na AI. Uczestnicy będą mogli zapoznać się z narzędziami wspierającymi prace projektowe, analityczne, komunikacyjne i dydaktyczne oraz sprawdzić, w jaki sposób mogą one usprawnić codzienne obowiązki. Efektem warsztatu będzie zestaw technik i gotowych procedur, które uczestnicy będą mogli bezpośrednio wykorzystać w swojej dalszej pracy – niezależnie od dziedziny czy specjalizacji.
O prowadzącej
Dr Agnieszka Marzęda jest wykładowczynią na Wydziale Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego (Katedra Komunikacji Społecznej i Public Relations), magisterem marketingu (WSZiM) oraz specjalistką ds. public relations (ISNS UW i IFiS PAN). Prowadzi zajęcia i szkolenia z zakresu komunikacji, w tym marketingu i PR. Laureatka konkursu Lwy PR w kategorii Edukacja. Od ponad 20 lat związana jest z branżą wydawniczą – pracowała jako dyrektor wydawniczy i zajmowała się wszystkimi etapami procesu wydawniczego. Pełni funkcję sekretarza Car of the Year Polska, jest członkinią Sektorowej Rady ds. Kompetencji Sektora Komunikacji Marketingowej, Polskiego Stowarzyszenia Public Relations oraz Polskiego Towarzystwa Komunikacji Społecznej. Posiada doświadczenie w prowadzeniu kampanii komunikacyjnych i marketingowych, e-commerce oraz działaniach wspierających e-biznes. Specjalizuje się w marketingu cyfrowym i wykorzystaniu nowych technologii w biznesie. Łączy doświadczenie akademickie i biznesowe, prowadzi audyty oraz przygotowuje strategie komunikacji. Aktywnie wspiera rozwój młodych talentów w Kole Naukowym AI Explorers, inspirując studentów do wykorzystania nowych technologii w mediach i biznesie.

Użyteczne strategie: od idei po realizację, prof. Mirosława Huflejt-Łukasik (warsztat)
O warsztacie
Pierwsza część warsztatu jest zaplanowana jako przeprowadzenie przez proces od idei po plan jej realizacji. Będzie poświęcona procesowi tworzenia pomysłu, czyli kreatywności i twórczego planowania, a także ulepszaniu tworzonych pomysłów. Będzie okazja do pracy indywidualnie oraz w zespole nad tworzonymi pomysłami. Uczestnicy poznają sposoby przekładania planów na konkretne działania oraz tworzenia podcelów do realizacji danego pomysłu. Poznają też sposoby radzenia sobie z przewidywanymi trudnościami, barierami, które mogą się pojawić na drodze do zrealizowania pomysłu. Celem drugiej części warsztatu będzie przedstawienie uczestniczkom i uczestnikom sposobów, w jakie mogą wzmacniać swoje zasoby wewnętrzne (mentalne), które ułatwiają dążenie do celów długoterminowych. Wspomnimy m.in. o przekonaniach, które mogą wspierać lub ograniczać realizację celów. Opowiemy również o mitach dotyczących tego tematu: dlaczego rada „uwierz w siebie” niekoniecznie jest prosta do zastosowania. Uczestnicy i uczestniczki doświadczą metod pracy z własnymi zasobami ćwicząc w podgrupach, będzie także czas na dyskusję.
O prowadzącej
Prof. Mirosława Huflejt-Łukasik jest pracowniczką Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, Katedry Psychologii Biznesu i Innowacji Społecznych, kierowniczką Centrum Zastosowań Psychologii UW, ekspertką ds. jakości kształcenia praktycznego oraz koordynatorką merytoryczna modułu kompetencji w ZIP „Program zintegrowanych działań na rzecz rozwoju Uniwersytetu Warszawskiego” - programów kształcenia w przedsiębiorczości oraz Akademii Liderów UW. Ponadto jest kierowniczką studiów podyplomowych ,,Psychologia w praktyce - efektywność osobista w życiu zawodowym i prywatnym” oraz „Akademia Liderów i Liderek”. Prowadzi badania m.in. nad efektywnością funkcjonowania a sposobami formułowania celów oraz nad skutkami i kosztami zmian. Wiedzę o procesach psychologicznych przenosi na praktykę doradczą i coachingową w organizacjach. Twórczyni metody usług dla organizacji Multi-Level Concept oraz Szkoły Coachingu i Pracy z Grupami MLC. Od ponad 25 lat wspiera organizacje i ich liderów w wyznaczaniu kierunku rozwoju firm, celów strategicznych oraz wprowadzania zmian, zarządzania zasobami ludzkimi, w tym pozyskiwaniem odpowiednich pracowników i efektywnością ich pracy, rozwiązywaniem problemów. Prowadzi coaching indywidualny i zespołów, a także szkolenia m.in. dotyczące tworzenia zespołów i kierowania nimi, rozwijające umiejętności z zakresu komunikowania się, rozwiązywania trudnych, konfliktowych sytuacji, organizowania czasu pracy, radzenia sobie ze stresem.
Ważne! Warsztat prowadzi również dr Jan Jędrzejczyk.

Praca badawcza wspierana AI: efektywna i odpowiedzialna współpraca z modelami językowymi w praktyce, dr Maria Kubara (warsztat)
O warsztacie
Warsztat poświęcony jest praktycznym sposobom wykorzystywania sztucznej inteligencji w codziennej pracy badawczej. Przyjrzymy się temu, jak duże modele językowe – takie jak ChatGPT, Copilot, Claude czy inne narzędzia AI – mogą wspierać przegląd literatury, planowanie badań, generowanie kodu, interpretację wyników i redakcję tekstów naukowych. Zależy nam na pokazaniu zarówno możliwości, jak i sposobów świadomego, krytycznego korzystania z technologii, tak aby realnie wspierała ona rzetelną pracę naukową.
Pierwszego dnia uczestnicy poznają podstawy działania modeli językowych, zobaczą, skąd biorą się ich typowe błędy, oraz nauczą się formułować precyzyjne prompty prowadzące do wiarygodnych, użytecznych odpowiedzi. Będziemy pracować z narzędziami wspierającymi przegląd literatury (takimi jak Consensus czy Scopus AI) i przygotowanie materiałów do badań, rozwijając praktyczne umiejętności
potrzebne w codziennej pracy akademickiej.
Drugiego dnia skupimy się na praktyce. Uczestnicy będą pracować na własnych przykładach – od pomysłów na artykuł i planów badań, przez porządkowanie literatury, po odpowiedzi do recenzji czy fragmenty analiz. Wspólnie pokażemy, jak AI może wspierać konkretne zadania badawcze, jak weryfikować wygenerowane wyniki i jak korzystać z narzędzi w zgodzie z zasadami etyki akademickiej.
Warsztat łączy przegląd narzędzi, ćwiczenia i pracę nad indywidualnymi case studies. Uczestnicy wyjdą z niego z praktycznymi umiejętnościami projektowania i wykorzystywania skutecznych promptów, znajomością narzędzi AI wspierających badania oraz kompetencjami pozwalającymi korzystać z technologii w sposób świadomy, odpowiedzialny i sprzyjający jakości pracy naukowej.
O prowadzącej
Dr Maria Kubara jest ekonomistką, data scientist i badaczką specjalizująca się w przestrzennym uczeniu maszynowym oraz zastosowaniach AI w naukach społecznych. Doktor nauk ekonomicznych z wyróżnieniem (UW), laureatka Diamentowego Grantu i stypendystka programu START (2025). Od 2024 roku prowadzi autorskie zajęcia i warsztaty poświęcone praktycznemu wykorzystaniu narzędzi AI w pracy badawczej. Jej zainteresowania naukowe obejmują lokalizację działalności gospodarczej, zjawiska (de)aglomeracji oraz zaawansowane metody ilościowe w regional science. Jest autorką i współautorką rozdziałów w podręcznikach Routledge oraz laureatką nagród EPAINOS i RSAI za najlepsze artykuły młodych naukowców.
Prywatnie jest młodą mamą i entuzjastką inteligentnej automatyzacji – dzięki świadomemu wykorzystywaniu narzędzi AI uczy się pracować szybciej, mądrzej i bardziej elastycznie, łącząc intensywną pracę badawczą z codziennością rodzinną. Prowadzi także profil @drMarynia, gdzie popularyzuje naukę i dzieli się praktycznymi wskazówkami dla początkujących badaczy oraz osób szukających równowagi między życiem naukowym a prywatnym.

Użyteczne strategie: od idei po realizację, dr Jan Jędrzejczyk (warsztat)
O warsztacie
Pierwsza część warsztatu jest zaplanowana jako przeprowadzenie przez proces od idei po plan jej realizacji. Będzie poświęcona procesowi tworzenia pomysłu, czyli kreatywności i twórczego planowania, a także ulepszaniu tworzonych pomysłów. Będzie okazja do pracy indywidualnie oraz w zespole nad tworzonymi pomysłami. Uczestnicy poznają sposoby przekładania planów na konkretne działania oraz tworzenia podcelów do realizacji danego pomysłu. Poznają też sposoby radzenia sobie z przewidywanymi trudnościami, barierami, które mogą się pojawić na drodze do zrealizowania pomysłu. Celem drugiej części warsztatu będzie przedstawienie uczestniczkom i uczestnikom sposobów, w jakie mogą wzmacniać swoje zasoby wewnętrzne (mentalne), które ułatwiają dążenie do celów długoterminowych. Wspomnimy m.in. o przekonaniach, które mogą wspierać lub ograniczać realizację celów. Opowiemy również o mitach dotyczących tego tematu: dlaczego rada „uwierz w siebie” niekoniecznie jest prosta do zastosowania. Uczestnicy i uczestniczki doświadczą metod pracy z własnymi zasobami ćwicząc w podgrupach, będzie także czas na dyskusję.
O prowadzącym
Dr Jan Jędrzejczyk jest coachem, trenerem, konsultantem w CCInnovation, certyfikowanym Coachem MLC, nauczycielem akademickim (Wydział Psychologii UW), certyfikowanym psychoterapeutą. Absolwent Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie również obronił doktorat. Na Wydziale Psychologii prowadzi zajęcia na studiach magisterskich i podyplomowych w temacie psychologii motywacji, dobrostanu, coachingu i komunikacji. Pracuje jako coach m.in. z podnoszeniem własnej efektywności, wzmacnianiem pewności siebie, budowaniem determinacji do osiągania celów, dbaniem o równowagę życiową, ograniczaniem stresu i planowaniem kariery oraz jako psychoterapeuta wspierając osoby doświadczające trudności psychicznych. Pracuje eklektycznie, korzystając z różnorodnych technik psychoterapeutycznych i coachingowych. W ten sposób stara się za każdym razem dopasować metody pracy do indywidualnych potrzeb osoby. W pracy zależy mu na prawdziwych i trwałych efektach u klientów, dlatego opiera ją o wiedzę naukową. Od lat zafascynowany psychologią i jej zastosowaniami we wprowadzaniu zmian. Przekuwa najnowsze badania naukowe w praktykę, by służyły budowaniu lepszego życia. Jego rozprawa doktorska dotyczyła tematyki samokontroli: jej uwarunkowań osobowościowych i intelektualnych.
Ważne! Warsztat prowadzi również prof. Mirosława Huflejt-Łukasik.

Wprowadzenie do uczenia maszynowego prof. Piotr Wójcik (warsztat)
O warsztacie
Celem warsztatu jest przekazanie uczestnikom podstawowej wiedzy teoretycznej związanej z budowaniem i ewaluacją modeli predykcyjnych oraz intuicyjne objaśnienie wybranych algorytmów uczenia maszynowego na praktycznych przykładach. Uczestnicy dowiedzą się, jak wybierać, implementować, oceniać i porównywać modele predykcyjne dla zadań regresji i klasyfikacji oraz jak stosować narzędzia uczenia maszynowego w pythonie na rzeczywistych danych. Wymagana jest przynajmniej podstawowa znajomość pythona. NIE będziemy omawiać wszystkich szczegółów technicznych metod uczenia maszynowego, takich jak algorytmy optymalizacyjne i właściwości teoretyczne. Większość osób nie potrzebuje głębokiego zrozumienia tych aspektów, aby stać się świadomymi użytkownikami algorytmów ML. Celem jest skupienie się na intuicjach, mocnych i słabych stronach różnych algorytmów oraz przedstawienie metod, które są najczęściej wykorzystywane w zastosowaniach praktycznych. Opiszemy podstawowe założenia i intuicję wraz z kompromisami stojącymi za każdym z podejść, zakładając, że uczestnicy znają podstawowe pojęcia matematyczne (np. testy statystyczne, zapis macierzowy). Kurs zaplanowany jest w formie warsztatowej. Każdy temat rozpoczniemy wprowadzeniem teoretycznym (prezentacją), a następnie zilustrujemy praktycznymi przykładami wykonanymi w pythonie na rzeczywistych zbiorach danych.
Szczegółowy wykaz tematów:
1. Czym jest uczenie maszynowe? Podstawowa terminologia
2. Benchmarki parametryczne – regresja liniowa i regresja logistyczna
3. Metryki oceny modelu, problem nadmiernego dopasowania
4. Walidacja modelu – dlaczego i jak?
5. Metody regularyzacji: regresja grzbietowa, LASSO i sieć elastyczna
6. Metoda k-najbliższych sąsiadów
7. Drzewa decyzyjne i regresyjne
8. Rozszerzenia drzew: lasy losowe i algorytmy wzmacniane
9. Bilansowanie próby
10. Podstawy wytłumaczalnej sztucznej inteligencji (XAI)
O prowadzącym
Piotr Wójcik jest profesorem uczelni na Wydziale Nauk Ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego oraz kierownikiem Katedry Data Science. Kierownik i wykładowca studiów podyplomowych: „Data Science w zastosowaniach biznesowych - praktyczne warsztaty”. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się na dwóch obszarach: naukach regionalnych i analizach przestrzennych oraz finansach ilościowych. Oba obszary zainteresowań łączy wykorzystanie algorytmów uczenia maszynowego i głębokiego uczenia się wraz z wyjaśnialną sztuczną inteligencją (XAI). Kierownik i wykonawca projektów badawczych finansowanych przez Narodowe Centrum Nauki, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Komisję Europejską, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Ekspert w dziedzinie przetwarzania i zaawansowanego modelowania danych z wieloletnim doświadczeniem zawodowym jako analityk ilościowy w branży finansowej, telekomunikacyjnej i badań marketingowych.